“7 børneløfter for Frederiksbergs skoler sætter børnene i centrum”


På Frederiksberg har Ruben Kidde haft 100 dage i formandsstolen for kommunens undervisningsudvalg. Samtidig har en enig kommunalbestyrelse vedtaget sin første egentlige skolepolitik, der tager udgangspunkt i børnenes perspektiv og udstikker en kurs frem til 2030.


Min datter Ingrid starter i skole denne uge. Det giver mig både kriller i maven og en følelse af stolthed. For når jeg ser smilet på hendes læber, når hun prøver sin nye lilla skoletaske af eller taler med sine venner om skolestarten, kan jeg se at hun er klar til at udskifte de trygge rammer i børnehaven med en dynamisk hverdag i skolen. Og så har jeg det specielle privilegie, at jeg ikke kun er far i skolen, men også formand for alle skolerne, på Frederiksberg. Det giver et særligt ansvar, og en særlig viden om skolen på godt og ondt. 

 

På den ene side har Frederiksberg en fagligt stærk folkeskole med børn der generelt trives. Men på den anden side er vi udfordret på at rekruttere nok kvalificerede lærere til at fastholde og højne niveauet, og flere børn døjer med den mentale trivsel allerede i de små klasser. På den ene side har vi en masse smukke skolebygninger, men på den anden side er bygningerne så gamle, at der nogle steder mangler helt basale ting så som ordentligt indeklima, fleksible klasserum - og tage der ikke er fyldt med huller(!). På den ene side klarer vores børn sig godt i forhold til landsgennemsnittet, men på den anden, er vi ikke over middel til at løfte de svageste eller - eller børn med særlige evner for den sags skyld.

 

Men når jeg tager min datter i hånden, og følger hende i skole en forårsdag, er jeg trods alt mere optimist end pessimist. For opgaven er at gøre en god skole bedre. Og en enig kommunalbestyrelse har netop vedtaget ‘Fremtidens skole’, Frederiksbergs første egentlige skolepolitik, der med syv børneløfter om både trivsel og faglighed sætter en fælles retning for udviklingen af skolerne frem mod 2030.


FREDERIKSBERGS VISION FOR SKOLEOMRÅDET - UDTRYKT SOM BØRNELØFTER

1.     BØRNELØFTE: VI VIL SKABE EN GOD OG TRYG START FOR DIG

2.     BØRNELØFTE: VI VIL INVITERE DIG IND I ET GODT FÆLLESSKAB

3.     BØRNELØFTE: VI VIL GIVE DIG LYST TIL AT LÆRE MERE

4.     BØRNELØFTE: VI VIL INDDRAGE DIT PERSPEKTIV OG GIVE DIG MEDINDFLYDELSE

5.     BØRNELØFTE: VI VIL FÅ VIRKELIGHEDEN TÆT PÅ

6.     BØRNELØFTE: VI VIL FREMME HØJ FAGLIGHED

7.     BØRNELØFTE: VI VIL GIVE DIG ET GODT AFSÆT


Som radikal udvalgsformand er det en stor glæde, at samtlige partier i kommunalbestyrelsen har trykket på den grønne knap, og dermed bakket op om den samlede politik. Det der er gået forud for vedtagelsen har været en lærererig udviklingsproces med bred inddragelse af alle dem, der kender området bedst. Det giver et solidt afsæt for at gøre vores skoler med undervisning, SFO og klubber endnu bedre.

 

Med de syv børneløfter giver vi et politisk håndslag til byens børn om, hvilken skole de kan regne med at gå på, og hvordan den udvikler sig, frem mod 2030.

 

Til den tid går min datter Ingrid i 7 klasse, og hun vil forhåbentlig får mange gode på baggrund af det strategiske udviklingsarbejde med børneløfterne, som understreger værdien af bl.a. venskaber, læringslyst, fordybelse, eksperimentering, demokrati, dannelse og uddannelse.

 

Arbejdet med at realisere løfterne er allerede godt i gang, og ambitionen er, at endnu flere børn og unge får en hverdag, hvor de trives, tror på sig selv, forstår deres omverden og bliver klædt fagligt godt på til at gennemføre en videre uddannelse, begive sig videre i arbejde samt mestre livet.


Læs mere på kommunens hjemmeside her.


Artiklen blev bragt 2. maj i Radikalt